Royal Gunnery                 قورخانه مبارکه
نگاهی به موضوع اسلحه، ورزش تیراندازی، شکار و قوانین مربوطه در استان انتاریو و کشور کانادا
Discussions on Firearms, the shooting sport, Hunting and Rules and Regulations in Ontario and Canada
جستجو در قورخانه مبارکه  
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran

Thursday, May 28, 2009

سلاح های موفق و ماندگار – قسمت چهارم

سلاح کمری ام 1911 - معروف به کلت 45



ام 1911 یک اسلحه کمری نیمه خودکار با کالیبر 45 است که از زمان اختراع آن – سال 1911 – تا سال 1985 سلاح سازمانی ارتش ایالات متحده بوده است و این ارتش بیش از 2.7 میلیون قبضه از آن را خریداری کرده است. مخترع آن جان براونینگ John Browning - که قبلا در مورد او صحبت کردیم و تصویرش نیز تقدیم شد – است که در سیستم خوراک رسان از تکنیک Short Recoil یا پس زنی کوتاه استفاده کرد. این تکنیک با گذشت نزدیک به یک قرن هنوز استاندارد مورد استفاده اغلب سلاح های کمری است.


طراحی این سلاح از اواخر دهه 1890 در آمریکا آغاز شد و هدف از آن تلاش برای ساخت سلاحی نیمه خودکار و مناسب برای جایگزینی انواع گوناگون رولور (ششلول) موجود در ارتش بود. سر هیرام مکسیم Sir Hiram Maxim مخترع انگیلسی-آمریکایی در سال 1880 مدلی ابتدایی از این سلاح را ساخته بود اما بدلیل گرفتار شدنش در پروژه اختراع مسلسل معروف ماکسیم نتوانست آن را تکمیل و عرضه کند.

سر هیرام ماکسیم



مسلسل معروف ماکسیم – این تصویر آنرا در اختیار ارتش سرخ در اوایل سالهای 1930 نشان می دهد



ایده استفاده از انرژی پوکه برای عقب زدن گلنگدن که ماکسیم بنیان گزار آن بود، راهگشای ساخت سلاح های کمری نیمه خودکار گردید و چند ارتش بطور همزمان طرح های آزمایشی خود را شروع کردند. در اواخر سال 1899 و اوایل سال 1900 سه مدل زیر در رقابت با هم وارد بازار شدند:

ماوزر C96 معروف به "دسته جارو Broom Handle" که توسط کارخانه ماوزر عرضه شد




استیر مانلیشر ام 1894 – ساخت سوییس



طرح مانلیشر که سیستم خوراک رسان آن را نشان می دهد.




کلت 1900 محصول آمریکا



این رقابت تنگاتنگ ادامه داشت تا اینکه در تست نهایی نمونه های موجود – که تمام فاکتورهای مهم را در تست 6000 بار شلیک نمونه سلاح ثبت می کردند - سلاح ساخت کارخانه براونینگ از بوته آزمایش سربلند بیرون آمد و بلافاصله با ارتش آمریکا وارد قرارداد شد. در خلال جنگ دوم جهانی اجازه ساخت آن به چند کارخانه اسلحه داده شد تا بتوانند در تولید موازی جوابگوی نیاز ارتش آمریکا باشند. در خلال این جنگ 1.9 میلیون قبضه از این سلاح تولید گردید و علاوه بر ارتش آمریکا، نیروهای انگلیسی، کانادایی و استرالیایی نیز به آن مسلح گردیدند. این سلاح خصوصا در خلال جنگ تن به تن با نیروهای ژاپنی – در جنگ دوم جهانی - و بعدها با نیروهای ویتکنگ – در جنگ ویتنام- از خود عملکرد خوب و قابل اطمینانی نشان دادند.

تصویر سربازان آمریکایی در جنگ دوم جهانی – میدان تیراندازی



ام 1911 هنوز یکی از محبوب ترین سلاح های کمری محسوب می شود و توسط چندین تولید کننده به بازار عرضه می گردد. مصرف کنندگان غیرشخصی آن اکثرا یگان های تکاوری ارتش های کشورهای مختلف هستند و در شاخه دفاع خانگی نیز سلاح قدرتمند و دقیقی بشمار می آید. کمپانی چینی نورینکو نیز اقدام به ساخت نمونه ای کپی برداری شده از این سلاح کرده است که همانطور که انتظار می رود قیمت نازل و کیفیت پایینی دارد.

مشخصات فنی:

وزن (خالی): 1105 گرم – طول 210 میلیمتر – طول لوله (مدل دولتی) 127 میلیمتر و (مدل فرماندهی) 108 میلیمتر.
کالیبر: 0.45 ACP – ظرفیت خشاب: بسته به سازنده از 7 الی 12 فشنگ.



هزینه این سلاح با توجه به تنوع تولید کنندگان حوزه وسیعی از قیمت ها را دارد و از حدود 300 دلار کانادا تا 1700 دلار (و بالاتر از آن) در بازار موجود است. در اینجا چند نمونه از 1911 را مشاهده می کنید.

نورینکو



رمینگتون



کلت



بول ام
5


روز خوش
شمخال میرزا


Link to this log     لینک به این نوشته - 8:13 AM -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

3  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Free counter and web stats