Royal Gunnery                 قورخانه مبارکه
نگاهی به موضوع اسلحه، ورزش تیراندازی، شکار و قوانین مربوطه در استان انتاریو و کشور کانادا
Discussions on Firearms, the shooting sport, Hunting and Rules and Regulations in Ontario and Canada
جستجو در قورخانه مبارکه  
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran

Sunday, May 31, 2009

سلاح های موفق و ماندگار – قسمت ششم

کالاشنیکف 47



آفتامات کالاشنیکوف 47 (تلفظ می شود کالاش نی کوف) – که در ایران بدلیل ثقل تلفظ آنرا اشتباها کلاشینکف می خوانند – و در دنیای انگلیسی زبان آن را AK47 می خوانند مدلی است که توسط میخاییل کالاشنیکوف در سال 1947 برای استفاده در ارتش شوروی اختراع شد و دو سال بعد از آن وارد خدمت گردید و اکنون بعد از گذشت 62 سال در بسیاری از کشورهای دنیا توسط ارتش، پلیس، یگان های ویژه و حتی شکارچیان و علاقه مندان به تیراندازی در سراسر کره زمین بکار برده می شود.

تصویر میخاییل کالاشنیکوف در سال 1949 – او اکنون ژانرال بازنشسته ارتش روسیه است.



ایده اولیه مسلح سازی با فشار گاز را میخاییل کالاشنیکوف از تفنگ ام یک آمریکایی کپی برداری کرد و بقیه قسمت های آن را از روی نمونه های آلمانی آن کپی برداری کرد و در طرح این تفنگ تهاجمی – Assault Rifle یعنی تفنگ-مسلسلی که قادر به حمل تعداد زیادی فشنگ باشد و نواخت بالا داشته باشد و هم نقش مسلسل را بازی کند و هم امکان هدفگیری دقیق داشته باشد- بکار برد.

تصویر تفنگ ام یک آمریکایی



ایده ساخت تفنگ های تهاجمی را آلمان ها در جنگ دوم جهانی بکار بردند. دلیل احساس نیاز به چنین مدل سلاحی این بود که در خلال این جنگ غالب درگیری ها در فواصلی کمتر از 300 متر رخ می داد و تفنگ های موجود در آن زمان بیش از حد نیاز قوی و کمتر از حد نیازنواخت شلیک داشتند. اولین مدل موفق که توسط ارتش آلمان به خدمت گرفته شد در سال 1942 وارد جنگ گردید و “اشتورم گه ور” نام گرفت که ترجمه است "تفنگ طوفان" می شود:

Sturmgewehr 44 یا بطور خلاصه STG44





که شباهت آن با کالاشنیکف 47 کاملا محسوس است!

(اخیرا در کانادا نمونه های بازسازی شده این مدل ها را به علاقه مندان می فروشند. قیمتشان بدلیل تیراژ پایین این سلاح ها بالاست و حدود 2000 دلار است و مورد علاقه کلکسیونرها می باشد).

آلمان ها اولین کشوری بودند که توانستند بقدر کفایت از تفنگ تهاجمی تولید کنند و در درگیری واقعی آنها را تست کنند.

سرباز آلمانی در جنگ دوم جهانی در حال بکارگیری STG44 مجهز به دوربین.



علت محبوبیت این سلاح را در تکنولوژی استفاده از فشار گاز برای بارگذاری فشنگ در مخزن – و کمتر شدن احتمال گیر کردن اسلحه در مقایسه با مسلح سازی با نیروی پوکه – و نیز جان سختی و استقامت این سلاح در شرایط سخت آب و هوایی است. تخمین زده می شود بیش از 100 میلیون قبضه از این سلاح تولید شده باشد. شماره مدل های مختلفی از این سلاح وجود دارد که در ایران گونه های KLS (AK-47), KLF (AKS), KLT (AKMS) تولید می شوند. بیشترین تنوع مدل در بلغارستان وجود دارد.

مدل AKMS ایران



مدل AKS ایران



کاربرد انتظامی AK47 در ایران (رژه نیروی انتظامی)




کاربرد نظامی – یگان ویژه ارتش روسیه - اسپتزناز Spetsnaz



کاربرد انتظامی – آموزش پلیس افغانستان



در کانادا AK47 بدلیل تمام خودکار بودنش در ردیف سلاح های غیرمجاز قرار دارد، اما مدل مشابه آن ساخت جمهوری چک بنام VZ 58S و آنهم نسخه ایکه توسط کارخانه سازنده به وضعیت نیمه خودکار بدل شده مجاز بوده و بسته به طول آن در راسته غیرمحدود و با محدودیت قرار می گیرد.

تصویر نمونه غیر محدود VZ 58S (با قنداق ثابت)



تصویر نمونه با محدودیت VZ 58S (بدلیل داشتن قنداق تاشو)



تصویر این سلاح با کاربری انتظامی توسط پلیس افغانستان



مشخصات فنی:
وزن (بدون خشاب): 4.3 کیلوگرم – طول: 870 میلیمتر (قنداق ثابت) و 647 میلیمتر (قنداق تاشوی جمع شده) – طول لوله: 415 میلیمتر.
مهمات: 7.62 در 39 میلیمتر – نواخت: 600 شلیک در دقیقه – ظرفیت خشاب: کتابی 30 تایی یا کتاب مدور 50 تایی یا توپی 75 تایی
برد موثر: بدون دوربین: 100 متر – با دوربین 800 متر.

تصویر فشنگ 7.62 در 39 میلیمتری



این سلاح بدلیل زمخت بودن و زشتی طرح – در مقایسه با محصولات آلمانی و ایتالیایی – و برد موثر کوتاه آن، از محبوبیت بالایی نزد تیراندازان ورزشی و شکارچیان کانادایی برخوردار نیست و تنها به دلیل ارزان بودن مورد استقبال قرار می گیرد (البته در سطح محدود).

قیمت VZ 58S حدود 600 دلار کاناداست و مهمات آن به آسانی در دسترس می باشد.

روز خوش
شمخال میرزا


Link to this log     لینک به این نوشته - 12:48 PM -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

1  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Friday, May 29, 2009

سلاح های موفق و ماندگار – قسمت پنجم

وینچستر مگنوم 44



سلاحی که در زمان خود "فاتح غرب وحشی" نام گرفت، در سال 1866 (متجاوز از 140 سال قبل) توسط کمپانی اسلحه سازی Winchester – به مدیریت اولیور وینچستر (که در پست های قبلی عکسش تقدیم شد) اختراع گردید تا جایگزین تفنگ های گلوله زنی و سرپر موجود در دست ارتش ایالات متحده و ماجراجویان غرب وحشی شود. این سلاح در ابتدا Yellow boy (پسرک زردروی) نام گرفت که دلیلش استفاده از صفحه برنجی روی سیستم خوراک رسان اسلحه بود. این سلاح در سالهای پایانی جنگ شمال و جنوب آمریکا وارد ارتش گردید و بدلیل کاهش سفارش بعد از پایان جنگ، فروش آن به مردم عادی و شکارچیان سرعت گرفت.

وینچستر 1866



مدل بعدی آن که در سال 1873 به بازار عرضه شد، سرعت مسلح شدن بالاتر و دقت بیشتری داشت و برای کالیبر 44 عادی و کالیبر 44 مگنوم ساخته شده بود. (مگنوم یعنی قدرتمند و به فشنگ های گفته می شود که از فشنگ معمولی بلند تر بوده و باروت بیشتری در خود دارند و لاجرم ضرب گلوله شان بالاتر از انواع عادی است).



مگنوم 44 به گواه تاریخ، در طول 140 سال کارکرد خود، بیش از هر کالیبر دیگری انسان ها و شکار های گوناگون را از پا درآورده است.

فشنگ مگنوم 44




وینچستر 1873 در دست مردم عادی (غالبا مزرعه دارها و گله دارها)






شکارچی معروف – ویلیام کودی معروف به بوفالو بیل – و تفنگ وینچستر او




مدل های بعدی آن که در سال های 1876 تا 1892 وارد بازار شدند قادر به استفاده از کالیبر 45 بودند. مدل 1876 سالها سلاح سازمانی پلیس سواره سلطنتی کانادا – RCMP – Royal Canadian Mounted Police - بود. جان وین هنرپیشه معروف فیلم های وسترن در فیلم های خود از مدل های کالیبر 45 این سلاح استفاده می کرد.

پلیس سواره کانادا و تفنگ 1876



جان وین و تفنگ وینچستر




مشخصات فنی:

وزن: 4.3 کیلوگرم – طول: 1250 میلیمتر – طول لوله: 762 میلیمتر – کالیبر: 22 یا 44 یا 45
خشاب لوله ای در زیر لوله تفنگ با ظرفیتی بین 8 تا 15 فشنگ (بسته به کالیبر)


محبوبیت وینچستر مگنوم 44 نزد شکارچیان حتی بعد از گذشت 140 سال کمترین کاستی پیدا نکرده و شکارچیان نخجیر های بزرگ و تروفه و علاقه مندان به تیراندازی به سبک غرب وحشی، از طرفداران جدی این سلاح هستند. در این تصویر یک شکارچی به همراه موس (گوزن درشت جثه آمریکای شمالی) مشاهده می کنید.



در رقابت با وینچستر، کارخانه Henry و Browning نیز از دهه 1860 اقدام به تولید مشابه این تفنگ کردند که محصولاتشان از نظر کیفیت هیچ کاستی در مقابل وینچستر نداشته اند اما سابقه طولانی تر وینچستر در اسلحه سازی و معروفیت بیشتر آن باعث گردید تا نام وینچستر در تاریخ هم معنای گلوله زنی اهرمی شود.

هنری 1864



هنری جدید در کالیبرهای 22 و 44 و 45




مگنوم 44 ساخت کمپانی مارلین



نمونه جدیدتری از مگنوم 44 ساخت کمپانی وینچستر مدل 9410 رنجر
(در حال حاضر وینچستر فقط گلوله زنی گلندگنی و نیمه خودکار و ساچمه زنی تولید می کند)



قیمت این سلاح بسته به کالیبر و جنس قندان و صفحه خوراک رسان بین 650 تا 1000 دلار کاناداست و مهمات آن زیر براحتی در دسترس می باشد.

روز خوش
شمخال میرزا


Link to this log     لینک به این نوشته - 8:19 AM -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

6  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Thursday, May 28, 2009

سلاح های موفق و ماندگار – قسمت چهارم

سلاح کمری ام 1911 - معروف به کلت 45



ام 1911 یک اسلحه کمری نیمه خودکار با کالیبر 45 است که از زمان اختراع آن – سال 1911 – تا سال 1985 سلاح سازمانی ارتش ایالات متحده بوده است و این ارتش بیش از 2.7 میلیون قبضه از آن را خریداری کرده است. مخترع آن جان براونینگ John Browning - که قبلا در مورد او صحبت کردیم و تصویرش نیز تقدیم شد – است که در سیستم خوراک رسان از تکنیک Short Recoil یا پس زنی کوتاه استفاده کرد. این تکنیک با گذشت نزدیک به یک قرن هنوز استاندارد مورد استفاده اغلب سلاح های کمری است.


طراحی این سلاح از اواخر دهه 1890 در آمریکا آغاز شد و هدف از آن تلاش برای ساخت سلاحی نیمه خودکار و مناسب برای جایگزینی انواع گوناگون رولور (ششلول) موجود در ارتش بود. سر هیرام مکسیم Sir Hiram Maxim مخترع انگیلسی-آمریکایی در سال 1880 مدلی ابتدایی از این سلاح را ساخته بود اما بدلیل گرفتار شدنش در پروژه اختراع مسلسل معروف ماکسیم نتوانست آن را تکمیل و عرضه کند.

سر هیرام ماکسیم



مسلسل معروف ماکسیم – این تصویر آنرا در اختیار ارتش سرخ در اوایل سالهای 1930 نشان می دهد



ایده استفاده از انرژی پوکه برای عقب زدن گلنگدن که ماکسیم بنیان گزار آن بود، راهگشای ساخت سلاح های کمری نیمه خودکار گردید و چند ارتش بطور همزمان طرح های آزمایشی خود را شروع کردند. در اواخر سال 1899 و اوایل سال 1900 سه مدل زیر در رقابت با هم وارد بازار شدند:

ماوزر C96 معروف به "دسته جارو Broom Handle" که توسط کارخانه ماوزر عرضه شد




استیر مانلیشر ام 1894 – ساخت سوییس



طرح مانلیشر که سیستم خوراک رسان آن را نشان می دهد.




کلت 1900 محصول آمریکا



این رقابت تنگاتنگ ادامه داشت تا اینکه در تست نهایی نمونه های موجود – که تمام فاکتورهای مهم را در تست 6000 بار شلیک نمونه سلاح ثبت می کردند - سلاح ساخت کارخانه براونینگ از بوته آزمایش سربلند بیرون آمد و بلافاصله با ارتش آمریکا وارد قرارداد شد. در خلال جنگ دوم جهانی اجازه ساخت آن به چند کارخانه اسلحه داده شد تا بتوانند در تولید موازی جوابگوی نیاز ارتش آمریکا باشند. در خلال این جنگ 1.9 میلیون قبضه از این سلاح تولید گردید و علاوه بر ارتش آمریکا، نیروهای انگلیسی، کانادایی و استرالیایی نیز به آن مسلح گردیدند. این سلاح خصوصا در خلال جنگ تن به تن با نیروهای ژاپنی – در جنگ دوم جهانی - و بعدها با نیروهای ویتکنگ – در جنگ ویتنام- از خود عملکرد خوب و قابل اطمینانی نشان دادند.

تصویر سربازان آمریکایی در جنگ دوم جهانی – میدان تیراندازی



ام 1911 هنوز یکی از محبوب ترین سلاح های کمری محسوب می شود و توسط چندین تولید کننده به بازار عرضه می گردد. مصرف کنندگان غیرشخصی آن اکثرا یگان های تکاوری ارتش های کشورهای مختلف هستند و در شاخه دفاع خانگی نیز سلاح قدرتمند و دقیقی بشمار می آید. کمپانی چینی نورینکو نیز اقدام به ساخت نمونه ای کپی برداری شده از این سلاح کرده است که همانطور که انتظار می رود قیمت نازل و کیفیت پایینی دارد.

مشخصات فنی:

وزن (خالی): 1105 گرم – طول 210 میلیمتر – طول لوله (مدل دولتی) 127 میلیمتر و (مدل فرماندهی) 108 میلیمتر.
کالیبر: 0.45 ACP – ظرفیت خشاب: بسته به سازنده از 7 الی 12 فشنگ.



هزینه این سلاح با توجه به تنوع تولید کنندگان حوزه وسیعی از قیمت ها را دارد و از حدود 300 دلار کانادا تا 1700 دلار (و بالاتر از آن) در بازار موجود است. در اینجا چند نمونه از 1911 را مشاهده می کنید.

نورینکو



رمینگتون



کلت



بول ام
5


روز خوش
شمخال میرزا


Link to this log     لینک به این نوشته - 8:13 AM -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

3  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Wednesday, May 27, 2009

سلاح های موفق و ماندگار – قسمت سوم

گلوله زنی ماوزر و برنو – Mauser and Brno




کارخانه ماوزر در آلمان (امپراطوری پروس) از سال 1870 به مدیریت پیتر پاول ماوزر – Peter Paul Mauser- اقدام به تولید تفنگ های گلوله زنی نظامی کرد و تفنگ معروف این کارخانه بنام K98 (که در سال 1898 عرضه گردید) شهرت بین المللی پیدا کرد و سلاح رسمی ارتش آلمان در دو جنگ اول و دوم جهانی گردید.

تصویر چند مدل ماوزر بکار رفته در دو جنگ جهانی



سرباز آلمان جنگ اول جهانی به همراه ماوزر و سرنیزه معروف و بلند آن



سربازان آلمانی در جنگ دوم جهانی و هنگام حمله به لهستان



کشورهایی که روابط خوب با امپراطوری پروس – و بعدا آلمان نازی – داشتند، نظیر ایران دوره مشروطه و بعدها دوره رضاخان، اقدام به خرید این سلاح از کارخانه های ماوزر در کشورهای چک و اطریش کردند. در ایران این سلاح توسط انقلابیون گیلان به رهبری میرزا کوچک خان بکار گرفته شد و در جنگ با قوای حکومتی و نیز در درگیری با ارتش روسیه سفید در مقابل ناقان روسی قرار گرفت که برتری تکنیکی و دقت و جان سختی آن جایی درخورد برای آن در تاریخ سلاح های ایران باز کرد.

میرزا کوچک خان و ماوزر 98



ستارخان به همراه ماوزر خود



عکس یادگاری جمعی از انقلابیون مشروطه (در ردیف پایین تپانچه ماورز نیز دیده می شود)



با انحلال ارتش ایران بعد از حمله متفقین و تخلیه پادگان ها به تبع آن، تعداد زیادی از این تفنگ در دست عشایر، و کشاورزان قرار گرفت.
رضاخان در سال 1930 میلادی خط تولید ماوزر را از کارخانه آن در شهر برنوی چکسلواکی خریداری کرد و این نسخه ماوزر به همین علت در ایران برنو نام گرفت. ماوزر خریداری شده نسخه VZ24 بود که در سال 1924 نوسازی شده بود. تولید انبوه برنو در ایران از سال 1940 آغاز گردید.

برنو با قندان دستکاری شده



شهر برنو درجمهوری چک



نسخه های موجود ماوزر در دنیا غالبا مدل های ساخت دهه 1940 هستند و جدیدترین نسخه ها مربوط به سفارش مصر به کشور یوگسلاوی برای تولید چند هزار قبضه نسخه M48 آن است که بدلیل بهم خوردن قرارداد در زمان تحویل، این سلاح ها در بازار آزاد فروخته شدند و اگر کسی دنبال ماوزر نو می گردد باید این تفنگ را خریداری کند. این تفنگ در بازار به Yugo Mauser معروف است

عکس ماوز ام 48



مشخصات یوگوماوزر

گلوله زنی گلنگدنی



تیراژ: 300 هزار تا - تاریخ ساخت: 1950 تا 1965
وزن: تقریبا 4 کیلوگرم - طول: 1105 میلیمتر – طول لوله: 597 میلیمتر
مهمات: خشاب 5 تیر درون خورد – کالیبر: 7.92 در 57 میلیمتر



برد موثر: بدون دوربین: 500 متر – با دوربین: بیش از 800 متر

قیمت این تفنگ در کانادا حدود 450 دلار است و مهمات آن بسادگی در دسترس می باشد.
روز خوش
شمخال میرزا


Link to this log     لینک به این نوشته - 8:11 AM -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

3  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Free counter and web stats