Royal Gunnery                 قورخانه مبارکه
نگاهی به موضوع اسلحه، ورزش تیراندازی، شکار و قوانین مربوطه در استان انتاریو و کشور کانادا
Discussions on Firearms, the shooting sport, Hunting and Rules and Regulations in Ontario and Canada
جستجو در قورخانه مبارکه  
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran

Tuesday, May 26, 2009

سلاح های موفق و ماندگار – قسمت دوم


گلوله زنی لی انفلید – Lee Enfield



تفنگ گلوله زنی گلنگدنی و خشاب خور انگلیسی انفیلد در سال 1895 توسط ارتش بریتانیا به عنوان سلاح اصلی نیروهای این کشور برگزیده شد و نزدیک به یک قرن سال توسط ارتش انگلیس در سراسر کره زمین به خدمت گرفته شد. تخمین زده می شود که 17 میلیون قبضه از این تفنگ تولید شده باشد. نسخه تک تیراندازی این تفنگ تا دهه 90 میلادی در خدمت یگان های ویژه تک تیرانداز بریتانیا بود. نسخه های قدیمی انفلید (گاها تا نسخه های 60 ساله آن) و نسخه های نسل جدید آن (که ذیلا به آنها خواهیم پرداخت) سلاح محبوبی نزد شکارچیان نخجیر های بزرگ هستند. دقت، قدرت و جان سختی این سلاح در شرایط دشوار آب و هوایی زبان زد است.

وزن این سلاح حدودا 4 کیلوگرم بوده، طول کل آن 1130 میلیمتر و طول لوله آن 635 میلیمتر است.
برد موثر آن 503 متر و برد نهایی آن 1829 متر است. خشاب آن 10 تیر است که دو رج 5 تیر را در خود جا می دهد.



تولد انفیلد با نوسازی تفنگ انفلید-متفورد (که در سال 1888 از ترکیب سیستم خوراک رسان تفنگ ساخت James Lee با لوله و سیستم هدفگیری تفنگ William Metford بوجود آمده بود) شکل گرفت. سیستم خوراک رسان گلنگدنی انفیلد با بهره گیری از خشاب کتابی 10 تیر زیرخور این تفنگ یک تیرانداز با تجربه را قادر می ساخت تا در بدترین شرایط آب و هوایی قادر به شلیک 20 تا 30 تیر هدفگیری شده در دقیقه باشد.

رکورد تاریخی سرعت شلیک با تفنگ گلنگدنی با استفاده از این سلاح توسط گروهبان اسناکسال – یک افسر آموزشی انگلیسی – در سال 1904 با شلیک 38 گلوله به هدفی 30 سانتیمتری در فاصله 270 متری در مدت یک دقیقه گذاشته شده که تا امروز شکسته نشده است.

از خاطرات جنگی این سلاح گزارش یگ گردان آلمانی در جنگ جهانی اول از برخورد به سنگر مسلسل دار انگلیسی و عقب نشینی آنها به تبع آن بوده در حالیکه در آن سنگر مسلسلی وجود نداشته و صرفا یک گروهان سرباز خبره انگلیسی مسلح به انفلید در آن موقعیت موضع گرفته بودند.

در این تصویر یکی از تک تیراندازهای معروف جنگ دوم جهانی، گروهبان کانادایی هاوارد مارشال را به همراه انفلید مشاهده می کنید



تصویر سربازان انگلیسی با تفنگ های انفلید شان



تفنگ انفیلد بدلیل نفوذ نیروهای نظامی انگلیسی در خاورمیانه، از قدیمی ترین تفنگ های اروپایی ساز موجود در این ناحیه بشمار می روند و عشایر و کوچ نشین های این مناطق از افغانستان گرفته تا صحرای عربستان به این سلاح دسترسی داشته اند و هنوز از سلاح های پرطرفدار این نواحی محسوب می شود. در ایران بدلیل وجود تفنگ ماوزر و برنو، این اسلحه نتوانست جایی برای خود باز کند و بدلیل تمایل رضا خان به همکاری با آلمان ها و استفاده از قدرت سیاسی آنها در بیرون راندن نفوذ انگلستان در ایران، سلاح های امپراطوری آلمان جزو اولین سلاح های اروپایی ساز در ایران به حساب می آیند که بعدا در این مورد نیز صحبت خواهیم کرد.

تصویر یک مجاهد افغال مسلح به تفنگ انفلید در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق



کالیبر 0.303 انگلیسی مورد استفاده در این سلاح در نسخه های جدید آن که غالبا در استرالیا تولید می شوند به 7.62 میلیمتر ناتو تغییر یافته



نسل پنجم این تفنگ که توسط شرکت اسلحه های بین المللی استرالیا AIA – Australia International Arms تولید می شود چند مدل نظامی-شکاری و مسابقاتی را شامل می شود که از این قرارند:

سری M10 شاخه A1 و A2 که از مهمات 7.62 در 39 میلیمتری ساخت روسیه استفاده می کنند و خشاب 10 تیر منحنی کالاشنیکف می خورند و شعله پوش دارند




سری No.4 شاخه Mk4 و Mk4 SL که پوشش چوبی کامل بر روی لوله دارند و شکل سنتی انفلید را حفظ کرده اند




سری M10 شاخه B1 و B2 که زیر گروه ورزشی این محصول هستند.



تصویر همین مدل به همراه دوربین تک تیراندازی




مدل جدید این تفنگ با هزینه ای در حدود 800 دلار در کانادا قابل تهیه می باشد و مهمات آن نیز براحتی در دسترس می باشد.

روز خوش
شمخال میرزا


Link to this log     لینک به این نوشته - 7:44 AM -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

3  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Free counter and web stats