Royal Gunnery                 قورخانه مبارکه
نگاهی به موضوع اسلحه، ورزش تیراندازی، شکار و قوانین مربوطه در استان انتاریو و کشور کانادا
Discussions on Firearms, the shooting sport, Hunting and Rules and Regulations in Ontario and Canada
جستجو در قورخانه مبارکه  
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran

Monday, May 25, 2009

سلاح های موفق و ماندگار – قسمت اول

ساچمه زنی پمپی - دستکش – Pump-Action Shotgun



در این مجموعه مقاله، نگاهی داریم به سلاح های موفقی که در طول تاریخ از بوته آزمایش سربلند بیرون آمده و نه تنها در زمان اختراع خود سلاح برگزیده محسوب شده اند که با گذشت دهها سال – گاها بیش از یک قرن- هنوز سلاحی ممتاز و کارآمد شمرده می شوند و کم و بیش طبق مشخصات اولیه خود ساخته می شوند و در طول زمان دستخوش تغییرات کلیدی نشده اند.

این سلاح که از دسته تفنگ های ساچمه زنی است، تک لول است و از خشاب لوله ای – Tubular- استفاده می کند و با حرکت دست و عقب و جلو رفتن پمپ دستی فشنگ را به مخزن می فرستد. ظرفیت خشاب بسته به طول سلاح و طول فشنگ متفاوت است – غالبا بین 4 تا 7 فشنگ - و در مواردی نادر بجای خشاب لوله ای از خشاب کتابی در زیر سلاح استفاده می کند.

هزینه این سلاح بسته به معروفیت تولید کننده، کشور سازنده، طول و گیج و جنس لوله و قنداق و پمپ آن حوزه وسیعی از 250 دلار کانادا تا 1500 دلار کانادا را پوشش می دهد که برای مصرف شخصی هدف زنی و شکار پرنده و گوزن، بودجه ای در حدود 850 دلار به شما یک تفنگ خوب مارکدار و قابل اطمینان می دهد.

اولین نمونه موفق این سلاح را کارخانه وینچستر به مدیریت اولیور وینچستر در سال 1897 عرضه نمود که مورد استقبال نیروی پلیس – خصوصا پلیس خزانه داری - قرار گرفت.

اولیور وینچستر


Winchester M1897


در رقابت با کارخانه وینچستر، جان براونینگ – John Browning - اقدام به تولید اولین نمونه موفق نیمه خودکار شاتگان در 1898 نمود که نام اتوفایو – Auto 5 - را روی آن گذاشتند و موفقیت آن بحدی بود که تا سال 1989 (یعنی بمدت یک قرن) با حفظ مشخصات اولیه تولید می شد.

جان براونینگ


Browning Auto5


از نمونه های موفق دیگر این سلاح می توان به Remington 870 و Mossberg 500 اشاره کرد که اولی از 1951 و دومی از 1960 تا امروز در حال تولید هستند:

رمینگتون 870


ماسبرگ 500


ساچمه زنی پمپی و نیز نیمه خودکار در دنیای امروز در شاخه وسیعی از کاربردهای نظامی، ورزشی، و شکاری بکار گرفته می شوند و در شاخه نظامی توسط نیروهای پیاده برای درگیری نزدیک – خصوصا نبرد خیابانی و درون ساختمان و سنگر - و در شاخه انتظامی برای مبارزه با تبهکاران مسلح – توسط پلیس شهری و نیاز یگان های ویژه - و نیز عملیات ضد شورش (با استفاده از ساچمه پلاستیکی) کاربرد دارند.

شاتگان در کاربرد نظامی در جنگ عراق


شاتگان در کاربرد نظامی در جنگ ویتنام


شاتگان در کاربرد انتظامی با قبضه مشابه سلاح کمری و قنداق ثابت و قنداق تاشو (برای کوتاه تر شدن طول سلاح در درگیری نزدیک). این نمونه ها را که رنگ مشکی بدون انعکاس دارند و قنداق و پمپ آنها پلاستکی را در اصطلاح Tactical (تاکتیکی) می خوانند.





فشنگ شاتگان با گلوله های لاستیکی ضد شورش


این سلاح همچنین بدلیل راحتی کاربرد و ارزانی سلاح و مهمات آن مورد علاقه شکارچیان هستند و نمونه های استتار یافته آنها – Camo - در طرح ها و طول لوله های گوناگونی تولید می شوند. که شرکت های Winchester و Remington و Stoeger و Mossberg از جمله تولید کنندگان معروف آن هستند:







اخیرا شاتگان های ساخت ترکیه در بازار آمریکای شمالی نفوذ کرده اند که ضمن داشتن کیفیت پایینتر از قیمت ارزان تری نیز برخوردارند و علاقه مندان را به سمت خود جذب کرده اند. شرکت Norinco که یک اسلحه ساز چینی است نیز اخیرا اقدام به بازاریابی برای محصولات خود در آمریکا و کانادا کرده اما بررسی های عملی نشاندهنده کیفیت نازل و مشکلات عملیاتی این سلاح ها در آب و هوای آمریکای شمالی بوده است – خصوصا در روزهای سرد زمستان.

محصول کرال ترکیه (این نمونه با قنداق تاشو و ذخیره فشنگ)


محصولات نورینکو چین (ساده مخصوص یگان ویژه و خشاب خور مخصوص ضد شورش)




توجه کنید که بررسی دقیق تفنگ های ساچمه زنی را به سلسله مقالات دیگری که در آنها به تفضیل و مشروح در مورد انواع سلاح های گرم بحث خواهیم کرد، موکول می کنیم و در ادامه بحث حاضر به قسمت دوم سلسله مقالات سلاح های موفق و ماندگار می پردازیم.

روز خوش
شمخال میرزا


Link to this log     لینک به این نوشته - 3:01 PM -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

2  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Free counter and web stats