Royal Gunnery                 قورخانه مبارکه
نگاهی به موضوع اسلحه، ورزش تیراندازی، شکار و قوانین مربوطه در استان انتاریو و کشور کانادا
Discussions on Firearms, the shooting sport, Hunting and Rules and Regulations in Ontario and Canada
جستجو در قورخانه مبارکه  
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran

Wednesday, June 3, 2009

بررسی انواع مهمات – قسمت دوم

تیرهای گلوله زنی خفیف (چاشنی لبه ای – ریم فایر) – Rimfire Cartridges



این فشنگ که امروزه در کالیبر خفیف 22 – یعنی بیست و دو صدم اینچ معادل 5.5 میلیمتر- و پایینتر بکار می رود، تفاوت اصلی اش با (فشنگ گلوله زنی با چاشنی مرکزی) در این است که چاشنی آن در غلاف لبه پایه فشنگ قرار دارد و سوزن تفنگ بجای ضربه زدن به مرکز پایه، به حاشیه آن ضربه می زند. در اصل لبه این فشنگ ها بشکل غلافی توخالی ساخته می شود که پهن تر از لبه فشنگ های دیگر است و درون آن با چاشنی ضربه ای پر می شود. این چاشنی که مانند حلقه ای باروت موجود در کف استوانه فشنگ را در برگرفته با وارد آمدن ضربه براحتی جرقه را به درون استوانه می فرستد و پروسه احتراق باروت را شروع می کند.

تصویر نحوه قرارگیری چاشنی و محل وارد آمدن ضربه



طرح فشنگ کالیبر 22



بخاطر نحوه شلیک و خراب شدن لبه فشنگ در زمان استفاده، پوکه این فشنگ قابل پرکردن مجدد نیست و صرفا می تواند ذوب و دوباره قالبگیری شود، اما بخاطر ساده بودن سیستم آن – عدم نیاز به یک چاشنی مرکزی که باید جداگانه ساخته و در پایه فشنگ نصب شود – تولید انبوه آن آسانتر و هزینه اش به مراتب پایین تر از هزینه فشنگ با چاشنی مرکزی است (گاها در حد یک پنجم قیمت – در واقع می شود یک جعبه 500 تایی آن را زیر 20 دلار خرید).

تصویر مهمات 22



فشنگ های ریم فایر امروزه محدود به کالیبرهای کم فشار (نظیر 22 و کمتر از آن) هستند و دلیلش نیاز به داشتن پوسته نازک در پوکه برای رساندن ضربه به چاشنی است. در گذشته کالیبرهای بزرگتری نظیر 44 (11 میلیمتری) نیز ساخته می شدند. پوسته نازک یکی دیگر از دلایل ارزان تمام شدن این فشنگ ها می باشد.

تصویر مقایسه ای کالیبرهای مختلف – فشنگ اول از سمت راست کالیبر 22 است



دلیل "خفیف" نامیده شدن این فشنگ ها در ایران، صدای کم آن در هنگام خروج از لوله سلاح است که دلیل آنرا می توان در شتاب پایین اولیه آن دانست که مانع از شکسته شدن دیوار صوتی توسط مرمی می شود و لاجرم صدایی "خفیف" دارد. البته نمونه های قویتر خفیف، نظیر مگنوم، دیگر به ساکتی نمونه های قدیمی تر نیستند و سرعت پرتابشان بالاتر از سرعت صوت است.

مقایسه فشنگ های 22 پایه بلند، 22 پایه بلند مخصوص تفنگ، و قویترین این گروه: وینچستر مگنوم 22



فشنگ های مرغوب مسابقه ای کالیبر 22 و نیز فشنگ های خارج از تولید طرح قدیمی نظیر 22 پایه کوتاه (0.22 Short) و 22 وینچستر اتوماتیک (0.22 Winchester Auto) و مگنوم ریم فایر رمینگتون 5 میلیمتری (5mm Remington Magnum Rimfire) قیمت بسیار بالاتری دارند.

تصویر فشنگ های از رده خارج



ایده کارگذاشتن چاشنی در لبه فشنگ در سال 1831 میلادی مطرح شد و همانزمان نیاز به ساختن پوکه هایی با پوسته نازک مطرح گردید. در سال 1845 نمونه مشهور و موفق Flobert 0.22 BB Cap وارد بازار گردید که از یک چاشنی پرقدرت و یک پرتابه مدور که در یک پوکه محصور شده بودند ساخته شده و فاقد باروت بود. این فشنگ صرفا برای تیراندازی تفریحی درون سالن استفاده می شد و ضربش در حد یک تنفگ بادی بود.

تصویر نمونه های مختلف فشنگ فلوبرت



نمونه موفق بعدی را کمپانی اسمیت اند وسون در سال 1857 برای ششلول ساخت که مدل پایه کوتاه 22 بود و حاوی باروت سیاه بود طول پایه بلندتری داشت. بعد از آن نمونه های پایه بلند وارد بازار گردیدند که باروت بیشتر و مرمی سنگین تری داشتند. فشنگ پایه بلند 22 (0.22 Long Rifle) متداولترین و معروف ترین اندازه آن است.

تصویر ششلول اسمیت اند وسون 1845



تصویر فشنگ پایه بلند 22



از این زمان کالیبر های سنگین تر نیز معرفی گردیدند که بعلت نیاز به فشار گاز بالاتر و به تبع آن پوکه ضخیم تر، نوع چاشنی مرکزی وارد بازار گردید و کالیبر ریم فایر در حدد 22 باقی ماند.
امروزه علاوه بر کالیبر 22 از کالیبر 17 (معادل 4.5 میلیمتر) نیز استفاده می شود که غالبا برای شکار حیوانات موذی نظیر خرگوش و روباه و جوندگان کوچک استفاده می شود که اصطلاحا فشنگ های وارمینت Varmint (آفت) خوانده می شوند.

فهرستی از متداول ترین مهمات ریم فایر موجود


• .22 Long Rifle (.22 LR), the most common cartridge made
• .22 Long Rifle High Velocity Mini-Mag (.22 LR)
• .22 Stinger (slightly longer case) - the basis for the .17 HM2
• .22 Winchester Magnum Rimfire (.22 WMR)
• .17 Hornady Magnum Rimfire (.17 HMR), a .17 caliber based on the .22 WMR case
• .17 Hornady Mach 2 (.17 HM2), a .17 caliber based on the .22 Stinger case

یک نمونه خفیف که جدیدا محبوبیت پیدا کرده، نمونه 17 HMRاست که از کارتریج 22 WMR استفاده می کند اما گردن باریکتری دارد که مرمی 17 را می پذیرد. مزیت آن نسبت به 22 در مسیر پرتاب صاف تر آن است. مغزی پلاستیکی آن که در مرکز خالی مرمی قرار می گیرد به آن حرکت نرم تر و هدفگیری دقیقتری می دهد.

تصویر کالیبر 17 با مغزی پلاستیکی



تصویر انواع فشنگ های کالیبر 17



تصویری از یک رولور(ششلول) NAA کالیبر 17 با مغزی پلاستیکی که سلاح دفاعی است



یک مدل خفیف 22 با مرمی کائوچویی که پر از ساچمه های ریز است نیز برای از بین بردن موش و جوندگان کوچک در فاصله نزدیک بکار می رود که موقتا خفیف شما را به ساچمه زنی تبدیل می کند و به "موش کش" شهرت دارد.

تصویر فشنگ خفیف ساچمه ای – معروف به Ratshot



باید دقت شود که فشنگ خفیف، علیرغم کالیبر کوچکش بسیار خطرناک و مرگبار است و در صورت برخورد به هر موجود زنده، حتی نخجیرهای بزرگ، می تواند ضربه مهلکی به هدف خود وارد کند. خصوصا اینکه بدلیل ضعف سرعت اولیه، مرمی آن نمی تواند از بدن هدف خارج شود و بعد از ورود به بدن شکار اقدام به برخورد به اعضای داخلی و کمانه کردن در درون هدف و وارد کردن صدمه و خونریزی بیشتر می کند.

نمودار نشان دهنده سرعت انواع فشنگ های خفیف


به اختصار می شود گفت که یک مرمی 22 که از یک فشنگ پایه بلند شلیک شده باشد تا نزدیک به 1 کیلومتر خطرناک محسوب می شود.

تصویر یک کایوت – گرگ کوچک جثه آمریکای شمالی - که با شلیک یک 17HMR از پادرآمده است



تصویر یک شکارچی با سنجاب های شکار شده توسط همین کالیبر



هزینه این مهمات، همانطور که اشاره شد، بسیار نازل بوده و بسته های بزرگ 500 تایی آنرا می شود زیر 20 دلار خریداری کرد.

روز خوش
شمخال میرزا


Link to this log     لینک به این نوشته - 7:43 AM -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

1  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Free counter and web stats